|
Wagony cysterny (Z)Wagony cysterny posiadają nadwozie w formie zbiornika ciśnieniowego lub bezciśnieniowego w kształcie walczaka z włazami i króćcami do załadunku i rozładunku. Przeznaczone są do przewozu ładunków płynnych. Zbiornik może posiadać izolację oraz instalację ogrzewania parowego dla ułatwienia opróżniania. Opisane typy:Zaekk (29R)Czteroosiowy wagon cysterna przeznaczony do przewozu produktów naftowych. Posiada samonośną konstrukcję ze zbiornikiem z otworem wlewowym i zaworem bezpieczeństwa na górze oraz zaworami spustowymi na dole po obu stronach. Wyposażony w instalację ogrzewania parowego. Wagon produkowany w latach 1958-1964 przez fabryki w Zielonej Górze i Świdnicy jako odmiana wagonu typu 28R, który opracowany został w 1956 r. z przeznaczeniem na eksport. Niektóre odmiany oznaczono seriami Zaekks, Zakk.
Rysunek techniczny wagonu Zaekk (29R)
Zaes (402R)Czteroosiowy wagon cysterna przeznaczony do przewozu płynnej siarki w temperaturze ponad 120°C. Posiada izolowany zbiornik z instalacją ogrzewania parowego i zaworem bezpieczeństwa dwustronnego działania. Napełnianie odbywa się przez króciec w pokrywie włazu, do opróżniania służy zawór środkowy oraz jeden z dwóch zaworów bocznych. Konstrukcja opracowana w 1965 r., produkowana w latach 1965-1972 przez fabrykę w Świdnicy. Rysunek techniczny wagonu Zaes (402R)
Zaes (406Ra)Czteroosiowy wagon cysterna przeznaczony do przewozu produktów naftowych. Zbiornik oparty na siodłach i mocowany stalowymi opaskami wyposażony jest w instalację ogrzewania parowego i zawór bezpieczeństwa. Do napełniania służy górny otwór, do opróżniania zawory spustowe po obu stronach wagonu. Skonstruowany przez fabrykę w Świdnicy jako zamiennik wagonów 29R i starszych. Wagon produkowany w latach 1964-1981 wraz z odmianą 406Rb (bez ogrzewania, seria Zas) na rynek krajowy, jak również na eksport.
Rysunek techniczny wagonu Zaes (406Ra)
Zaces (408R)Czteroosiowy wagon cysterna przeznaczony do przewozu stężonego kwasu siarkowego. Zbiornik wyposażony w instalację ogrzewania parowego, napełniany górą, opróżniany górą za pomocą sprężonego powietrza lub dołem, przez boczne zawory spustowe. Konstrukcja opracowana w 1965 r. przez fabrykę w Świdnicy, produkowana w latach 1965-1981. Powstała również odmiana 408Ra z wózkami 2XT (serii Zace) oraz 408Rc (serii Zacs) przystosowana do przewozu kwasu solnego, z opróżnianiem wyłącznie górą.
Rysunek techniczny wagonu Zaces (408R)
Zas (452R)Czteroosiowy wagon cysterna przeznaczony do przewozu produktów naftowych. Konstrukcja powstała w 1997 r. w ZNTK Ostróda w oparciu o elementy wagonów 406Rb. Zmiany polegały na przedłużeniu ostoi i zbiornika, zmianie sposobu mocowania zbiornika oraz wymianie zaworów. Wagony produkowane przez ZNTK Ostróda w latach 1997-2001.
Rysunek techniczny wagonu Zas (452R)
Zaes (Rt500)Czteroosiowy wagon cysterna przeznaczony do przewozu ciężkich produktów naftowych, smoły i asfaltu. Posiada izolowany zbiornik z instalacją ogrzewania parowego, napełniany włazem górnym, opróżniany przez zawór denny i spusty boczne lub spust centralny. Wagony importowane, wyprodukowane w latach 1968-1980 przez ZDS ARAD w Rumunii. Rysunek techniczny wagonu Zaes (Rt500)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone. |