Beskidzka Strona Kolejowa
 » wstęp
 » aktualności
 » urządzenia srk
 » sygnalizacja
 » łączność
 » ruch kolejowy
 » sieć kolejowa
 » słownik srk
 » symulator ISDR
 » wagony towarowe
 » linia 117
 » fotogaleria
 
 » forum ISDR
 » mapa strony
 » o autorze
 » kontakt
 » linki

Urządzenia sterowania ruchem kolejowym

Spis treści:

1. Wprowadzenie
2. Ogólny podział urządzeń srk
 2.1. Urządzenia zewnętrzne
 2.2. Urządzenia wewnętrzne
3. Klasyfikacja funkcjonalna urządzeń srk
 3.1. Urządzenia stacyjne
 3.2. Urządzenia liniowe

Podstrony:
  • Bezpieczeństwo i niezawodność urządzeń srk
  • Zasilanie urządzeń srk
  • Oznaczenia urządzeń srk na planach i schematach

  • Podstrony opisujące urządzenia zewnętrzne
  • Podstrony opisujące urządzenia stacyjne
  • Podstrony opisujące urządzenia liniowe

1. Wprowadzenie

Ruch kole­jowy charak­tery­zuje się dużymi masami przewo­żonych ładunków i długimi drogami hamo­wania, co uniemoż­liwia dostrze­żenie przeszkody w czasie pozwala­jącym na bezpieczne zatrzy­manie pociągu. Wyklu­czone jest zatem stoso­wanie zasady jazdy na widoczność i konieczna jest specjalna organi­zacja ruchu kolejo­wego - drogi przebiegu przygo­towy­wane są przez personel ruchu, a infor­macja o możli­wości jazdy i dopusz­czalnej prędkości przekazy­wana jest maszy­nistom poprzez sygnały na sygnaliza­torach. Sygnał zezwala­jący poda­wany jest dla pojedyn­czego pociągu i ma gwaran­tować, że droga przebiegu za sygnaliza­torem jest prawid­łowo przygoto­wana i wolna od taboru.

Szybko oka­zało się, że sam człowiek jest zbyt omylny, by sprawnie i bezpiecznie prowadzić ruch pociągów przy dużym jego natę­żeniu. Pomyłki, takie jak wyjazd pociągu na zajęty tor czy przesta­wienie zwrotnicy pod jadącym składem mają w transporcie kole­jowym szczególnie groźne skutki. Wprowa­dzono zatem urzą­dzenia, których zadaniem jest zapew­nienie bezpie­czeństwa poprzez kontrolo­wanie i uzależ­nianie wykony­wanych przez personel ruchu czynności nastawczych. Urzą­dzenia takie nazy­wane są urządze­niami stero­wania ruchem kole­jowym (srk), a zajmu­jąca się nimi dziedzina techniki - stero­waniem ruchem kole­jowym.

Zapew­nienie bezpie­czeństwa ruchu kolejo­wego jest pierwotną i najważ­niejszą funkcją urządzeń srk, nazy­wanych dawniej urządze­niami zabezpie­czenia ruchu kolejo­wego (zrk). Funkcja ta realizo­wana jest przede wszystkim przez:

  • urzą­dzenia stacyjne, wzajemnie uzależnia­jące działanie sygnaliza­torów od stanu ele­mentów drogi przebiegu (np. zwrotnic, wyko­lejnic, innych sygnaliza­torów), uniemożli­wiając podanie sygnału przy nieprawid­łowo przygoto­wanej drodze przebiegu czy też przesta­wienie zwrotnicy pod jadącym składem,
  • blokady liniowe, regulu­jące następstwo jazdy pociągów na szlaku i wyklucza­jące wyjazd na tor szlakowy dwóch pociągów z przeciwnych kierunków ruchu.

Wraz ze wzrostem prędkości pociągów, natę­żenia ruchu i wielkości okręgów nastawczych następo­wało udoskona­lanie i rozwój urządzeń srk, dążące oprócz poprawy bezpie­czeństwa także do au­tomaty­zacji czynności nastawczych w celu zwiększenia sprawności ruchu i przepusto­wości linii kole­jowych, a także osiąg­nięcia korzyści eko­nomicznych. Nowo­czesne urzą­dzenia srk pozwa­lają na zdalne i zautomaty­zowane stero­wanie ruchem na całych odcinkach linii kole­jowych oraz kontro­lują czujność maszy­nisty i przestrze­ganie przez niego sygnałów, w razie zagro­żenia samo­czynnie włączając hamo­wanie. W wielu miastach od lat funkcjo­nują całko­wicie automa­tyczne systemy metra, gdzie urzą­dzenia srk zastą­piły również maszy­nistów.

2. Ogólny podział urządzeń srk

Urzą­dzenia srk, zależnie od miejsca zainstalo­wania, podzielić można na urzą­dzenia zewnętrzne i wewnętrzne. Do urządzeń zewnętrznych należą urzą­dzenia umiesz­czone przy układzie torowym i bezpo­średnio oddzia­ływu­jące na ruch pociągów lub kontrolu­jące ten ruch, a do urządzeń wewnętrznych - urzą­dzenia znajdu­jące się w budynku nastawni, w konte­nerach, szafach przyto­rowych itp., realizu­jące zależ­ności i komuniku­jące się z ope­ratorem. Urzą­dzenia zewnętrzne i wewnętrzne ściśle ze sobą współpra­cują tworząc system spełnia­jący zadane funkcje, często powią­zany z innymi syste­mami. Ogólny model systemu srk przedsta­wiono na rys. 1.


Rys. 1. Ogólny model systemu srk

Pod pojęciem urządzeń wewnętrznych rozumie się najczęściej urzą­dzenia stacyjne, blokady liniowe i inne systemy bezpo­średnio odpowie­dzialne za stero­wanie ruchem kole­jowym. Sprawne kiero­wanie i zarzą­dzanie ruchem kole­jowym wymaga uzupeł­nienia ich działania o funkcje groma­dzenia z poszcze­gólnych stacji infor­macji o ruchu, archiwi­zacji i przekazy­wania tych infor­macji do dyspozy­torów, a także przekazy­wania poleceń dyspo­zytorskich i danych o aktu­alnym rozkładzie jazdy do dyżurnych ruchu. Funkcje te, dawniej opiera­jące się na łączności tele­fonicznej i obiegu doku­mentów, współcześnie coraz częściej realizo­wane są przez systemy informa­tyczne, które integ­rują cały proces ruchowy oraz wymianę infor­macji pomiędzy stanowis­kami i mogą bezpo­średnio współpra­cować z urządze­niami nastaw­czymi. Całość składa się na hierar­chiczną, zintegro­waną strukturę prowa­dzenia ruchu, w której wyróżnić można kilka warstw[2]:

  • warstwa adap­tacji - obejmuje nadzór nad ruchem w całej sieci i plano­wanie rozkładu jazdy,
  • warstwa optymali­zacji - obejmuje opera­tywne korygo­wanie rozkładu jazdy w wybranym obszarze przy uwzględ­nieniu występu­jących zakłóceń w ruchu,
  • warstwa regu­lacji - obejmuje stero­wanie ruchem na stacji lub odcinku na podstawie aktu­alnej sytu­acji ruchowej, rozkładu jazdy i poleceń dyspo­zytorskich,
  • warstwa bezpie­czeństwa - jest uzupeł­nieniem warstwy regu­lacji o reali­zację funkcji zależnoś­ciowych i bezpo­średnie stero­wanie i zabezpie­czenie ruchu kolejo­wego.

Systemy pracu­jące w warstwie bezpie­czeństwa i regu­lacji są syste­mami czasu rzeczywis­tego o mocnych ogra­niczeniach czasowych, systemy pracu­jące w warstwie optymali­zacji są syste­mami czasu rzeczywis­tego o słabych ogra­niczeniach czasowych, natomiast systemy z warstwy adap­tacji nie mają ogra­niczeń czasowych i mogą pracować jako systemy off line. Zintegro­waną strukturę prowa­dzenia ruchu przedsta­wiono schema­tycznie na rys. 2.


Rys. 2. Zintegro­wana struktura prowa­dzenia ruchu

2.1. Urządzenia zewnętrzne

Fot. 1. Urządzenia zewnętrzne na stacji 

Urzą­dzenia zewnętrzne (wyko­nawcze) rozmiesz­czone są w poszcze­gólnych miejscach układu toro­wego, a ich zadaniem jest bezpo­średnie sterowanie, kontrolo­wanie i zabezpie­czanie ruchu pociągów. Mogą one zmieniać swój stan wpływając na ruch pojazdów (urzą­dzenia stero­wane i kontrolo­wane - np. zwrotnice, sygnaliza­tory), lub pełnić jedynie funkcję detek­torów (urzą­dzenia kontrolo­wane - np. obwody torowe, czujniki torowe).

Podstrony:
  • Zwrotnice i wykolejnice
  • Sygnalizatory przytorowe
  • Obwody torowe i czujniki
  • Urządzenia zewnętrzne na przejazdach kolejowo-drogowych
  • Urządzenia zewnętrzne na górkach rozrządowych

2.2. Urządzenia wewnętrzne

Urzą­dzenia wewnętrzne mieszczą się w budynku nastawni lub w konte­nerach bądź szafach przyto­rowych. Można wyróżnić w nich dwie warstwy:

  • interfejs opera­tora,
  • urzą­dzenia zależnoś­ciowe.

Urzą­dzenia inter­fejsu opera­tora służą do przyjmo­wania poleceń od opera­tora oraz sygnalizo­wania mu stanu ele­mentów systemu. Przeważnie mają postać pulpitu nastaw­czego lub planu świetlnego, a ostatnio coraz częściej - z uwagi na niewielkie koszty i wiele zalet - stano­wiska kompu­tero­wego. W starszych systemach do obsługi urządzeń służą mecha­nicznie uzależ­niane dźwignie i podział na interfejs opera­tora i urzą­dzenia zależnoś­ciowe nie zawsze jest wyraźny.

Fot. 2. Przekaźniki - urządzenia zależnościowe 

Urzą­dzenia zależnoś­ciowe odpo­wiadają za przyjmo­wanie i przetwa­rzanie poleceń, stero­wanie i kontrolo­wanie urządzeń zewnętrznych, wysy­łanie informacji o stanie urządzeń do inter­fejsu opera­tora oraz komuniko­wanie się z innymi syste­mami (np. urzą­dzenia stacyjne z blokadą liniową). Ich główną funkcją jest reali­zacja zależ­ności, polega­jąca na wyklu­czeniu wyko­nania czynności zagraża­jących bezpie­czeństwu ruchu kolejo­wego i zapew­nieniu bezpie­czeństwa odbywa­jących się jazd. Zależ­ności realizo­wane mogą być:

  • mecha­nicznie,
  • elek­trycznie (przekaźni­kowo),
  • progra­mowo.

Urzą­dzeniom srk stawiane są surowe wyma­gania doty­czące bezpie­czeństwa i niezawod­ności. Urzą­dzenia muszą posiadać własność fail-safe - uszko­dzenie systemu musi zostać wykryte i nie może powo­dować stanów niebez­piecznych dla ruchu kolejo­wego, z odpowiednio wysokim poziomem prawdopodobieństwa[1]. W urzą­dzeniach przekaźni­kowych stosuje się w tym celu specjalne przekaź­niki o odpo­wiedniej klasie niezawod­ności oraz dodat­kowe obwody kontrolu­jące prawid­łową pracę zestyków i innych ele­mentów. W systemach kompute­rowych stosuje się wielo­kana­łowe przetwa­rzanie danych (zwykle przez dwa lub trzy nieza­leżne proce­sory) i porówny­wanie otrzy­manych wyników - jeżeli nie ma między nimi zgodności, stwierdzana jest nieprawid­łowość w pracy systemu. Dokład­niejsze opisy różnych systemów zamiesz­czone zostały w dalszej części strony.

3. Klasyfikacja funkcjonalna urządzeń srk

Pod względem spełnianych funkcji urzą­dzenia srk podzielić można na urzą­dzenia stacyjne oraz liniowe. Urzą­dzenia stacyjne służą do stero­wania ruchem w obrębie poste­runków zapo­wiadawczych, natomiast do urządzeń liniowych zali­czane są zwykle urzą­dzenia które pracują zasad­niczo na szlakach lub na większym fragmencie linii kole­jowej. Niekiedy wyróżnia się ponadto grupę urządzeń specjalnych, do których zali­czane są systemy dla metra, kolei przemys­łowych itp.[1] Na rys. 3 przedsta­wiono klasyfi­kację funkcjo­nalną urządzeń srk, dzieląc dodat­kowo urzą­dzenia stacyjne ze względu na zasadę działania i sposób reali­zacji zależ­ności.


Rys. 3. Klasyfikacja funkcjonalna urządzeń srk

3.1. Urządzenia stacyjne

Urzą­dzenia stacyjne zabezpie­czają ruch pociągów i manewrów w obrębie poste­runków zapo­wiadawczych (stacji, poste­runków odga­łęźnych) i stanowią najważ­niejszą oraz najbardziej zróżnico­waną grupę urządzeń. Ich zadaniem jest wzajemne uzależ­nienie sygnaliza­torów, zwrotnic i innych urządzeń poprzez zorga­nizo­wane przebiegi pocią­gowe i manew­rowe, a ponadto wzajemne uzależ­nienie pracy poszcze­gólnych nastawni na stacji, jeżeli jest ich więcej - zadanie to spełnia blokada stacyjna.

Urzą­dzenia stacyjne przez lata ewoluo­wały wykształ­cając szereg odmian, różniących się konstrukcją i zasa­dami działania. Większość tych odmian do dziś można spotkać w czynnej służbie. Poniżej przedsta­wiono podział urządzeń stacyjnych ze względu na zasadę działania oraz ich udział na sieci PKP PLK SA (procent zwrotnic uza­leżnionych w urzą­dzeniach danego typu, stan na rok 2012[3]):

1) mechaniczne:
  • kluczowe (10%),
  • scentralizowane (32%),
2) elektryczne:
  • elektromechaniczne (suwakowe) (7%),
  • przekaźnikowe (43%),
  • przekaźnikowo-komputerowe (hybrydowe) (2%),
  • komputerowe (6%).

Najstarszym rodzajem urządzeń stacyjnych są urzą­dzenia mecha­niczne, w których przesta­wianie zwrotnic, wyko­lejnic, a pierwotnie także sygnałów (na sygnaliza­torach kształtowych) dokony­wane jest z wykorzys­taniem siły człowieka, a uzależ­nienia realizo­wane są na drodze mecha­nicznej, przez skrzynię zależ­ności. W urzą­dzeniach mecha­nicznych kluczowych zwrotnice i wykolej­nice nasta­wiane są dźwigniami znajdują­cymi się bezpoś­rednio przy nich i zamy­kane są zamkami kluczo­wymi, a w urzą­dzeniach mecha­nicznych scentra­lizo­wanych - dźwigniami umieszczo­nymi na ławie nastawczej w budynku nastawni, połączo­nymi z napę­dami przy pomocy pędni. Urzą­dzenia mecha­niczne scentra­lizo­wane wciąż są jednym z najczęściej spoty­kanych rodzajów urządzeń stacyjnych.

Fot. 3. Pulpit nastawczy urządzeń stacyjnych 

Do urządzeń elek­trycznych zali­czają się urzą­dzenia elek­tromecha­niczne, przekaźni­kowe oraz kompute­rowe. Zastoso­wano w nich elek­tryczne napędy zwrotnic i wyko­lejnic oraz sygnali­zację świetlną, chociaż pierwsze odmiany urządzeń elek­tromecha­nicznych wyposa­żone były w sygna­liza­tory kształtowe z napę­dami elektrycz­nymi. Urzą­dzenia elek­tromecha­niczne (suwa­kowe) są najstarszym rodzajem urządzeń elek­trycznych, a uzależ­nienia podobnie jak w urzą­dzeniach mecha­nicznych realizo­wane są w nich przez skrzynię zależ­ności. Obecnie są już coraz rzadziej spoty­kane. W szeroko rozpowszech­nionych urzą­dzeniach przekaźni­kowych do uza­leżnień uży­wane są układy przekaź­ników elek­tromagne­tycznych, a w urzą­dzeniach kompute­rowych - mikrop­roce­sory. Odmianą urządzeń przekaźni­kowych, często stoso­waną na modernizo­wanych mniejszych stacjach, są urzą­dzenia przekaźnikowo-komputerowe (hybry­dowe), w których zależ­ności realizo­wane są na drodze przekaźni­kowej, a klasy­czny pulpit nastawczy zastą­piony został stano­wiskiem kompute­rowym.

Odrębną grupę urządzeń stacyjnych stanowią urzą­dzenia automa­tycznego stero­wania rozrzą­dzaniem (asr). Są to urzą­dzenia przekaźni­kowe lub kompute­rowe, usprawnia­jące i au­toma­tyzu­jące proces rozrzą­dzania wagonów z górek rozrzą­dowych na dużych stacjach towarowych.

Podstrony:
  • Droga przebiegu i przebieg
  • Zasada działania blokady stacyjnej
  • Pulpity nastawcze i plany świetlne
  • Urządzenia mechaniczne
  • Urządzenia elektromechaniczne
  • Urządzenia przekaźnikowe
  • Urządzenia przekaźnikowo-komputerowe
  • Urządzenia komputerowe
  • Urządzenia automatycznego sterowania rozrządzaniem

3.2. Urządzenia liniowe

Fot. 4. Urządzenia liniowe - sygnalizatory sbl 

Najważ­niejszą grupą urządzeń liniowych są blokady liniowe, służące do regulo­wania następstwa jazdy i zabezpie­czania ruchu pociągów na szlaku. Do urządzeń liniowych zalicza się przeważnie także urzą­dzenia które nie są ściśle powią­zane z posterun­kami ruchu czy szlakami, np. urzą­dzenia przejaz­dowe, a także systemy obejmu­jące swym działaniem większe odcinki linii lub sieci kole­jowej, np. urządzenia zdalnego stero­wania.

Z urządze­niami zdalnego stero­wania związane są systemy kiero­wania ruchem. Kiero­wanie ruchem obej­muje takie funkcje, jak śledzenie i archiwizo­wanie ruchu pociągów oraz podejmo­wanie decyzji o ruchu w razie wystą­pienia zakłóceń i odchyleń od rozkładu jazdy[1]. Systemy kiero­wania ruchem wspoma­gają pracę dyżurnych ruchu i dyspozy­torów liniowych i mogą automatycznie współpracować z urządzeniami srk (urządze­niami stacyj­nymi, urządze­niami zdalnego stero­wania).

Podstrony:
  • Blokady liniowe
  • Urządzenia przejazdowe
  • Urządzenia oddziaływania tor - pojazd
  • Urządzenia zdalnego sterowania
  • Urządzenia przekazywania informacji o pociągu i kontroli dyspozytorskiej
  • Urządzenia sterowania ruchem na liniach małoobciążonych

Bibliografia

[1]Dąbrowa-Bajon M.: "Podstawy stero­wania ruchem kole­jowym", Ofi­cyna Wydaw­nicza Politech­niki Warszawskiej, Warszawa 2002.
[2]"Leksykon terminów kolejowych" (praca zbiorowa), KOW Sp. z o.o., Warszawa 2011.
[3]Raport roczny 2012, PKP PLK SA, Warszawa 2013.
Ostatnia modyfikacja strony: 15.12.2016
powrót do góry
(c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone.