![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]()
|
![]() Wagony platformy budowy specjalnej (L, S)Wagony platformy budowy specjalnej posiadają dodatkowe wyposażenie do przewozu ładunków takich jak kontenery, pojemniki wymienne, pojazdy samochodowe, kręgi blachy itp. Mogą być wyposażone w przesuwane ściany boczne lub plandeki do ochrony ładunku przed czynnikami zewnętrznymi. Wagony platformy budowy specjalnej na osiach niezależnych oznaczane są literą L, a wagony na wózkach literą S. Opisane typy:Laaers (224Sb)Dwupoziomowy wagon platforma przeznaczony do przewozu pojazdów samochodowych, złożony z dwóch dwuosiowych członów. Górny pomost wsparty jest w każdym członie na trzech parach słupów i może być opuszczany od strony końca wagonu w celu załadunku. Na końcach wagonu znajdują się mostki dla umożliwienia przejazdu między wagonami. Konstrukcja wagonu powstała w wyniku połączenia dwóch dwuosiowych wagonów serii Lekks, produkowanych w latach 1972-1979 przez fabrykę Vagónka Česká Lípa (Czechy). Przebudowy dokonano w latach 1994-2000 w Zielonej Górze oraz w ZNTK Gliwice na zlecenie firmy ARS Altmann, która odkupiła od PKP większość wagonów i wykorzystywała je m.in. do przewozu samochodów produkowanych w fabryce FIAT Auto Poland w Tychach. ![]() Rysunek techniczny wagonu Laaers (224Sb) ![]()
Sgs (412Z)Czteroosiowy wagon platforma przeznaczony do przewozu kontenerów 10', 20', 30', 40'. Posiada drewnianą podłogę oraz trzpienie do mocowania kontenerów. Wagon skonstruowany w 1970 r. w CBK PTK w Poznaniu jako pierwszy polski typ wagonu do przewozu kontenerów. Budowany w latach 1971-1976 przez fabrykę w Świdnicy. ![]() Rysunek techniczny wagonu Sgs (412Z) ![]()
Sggrs (624Z)Przegubowy, sześcioosiowy wagon platforma przeznaczony do przewozu kontenerów 10', 20', 30', 40' oraz kontenerów 35' typu SEALAND. Składa się z dwóch członów opartych na środku na wspólnym wózku, z trzpieniami do mocowania kontenerów, bez podłogi. Wagony wyprodukowane zostały w 1988 r. przez Konstal w Chorzowie na bazie wagonów 623Z, produkowanych wcześniej na eksport. ![]() Rysunek techniczny wagonu Sggrs (624Z) ![]()
Sdgmnss (434S)Czteroosiowy wagon kieszeniowy przeznaczony do przewozu naczep samochodowych lub kontenerów o łącznej długości do 60'. W środkowej części podłoga wagonu jest obniżona, tworząc miejsce dla zespołu biegowego przewożonej naczepy (tzw. kieszeń). Do unieruchomienia naczepy służą kliny i wysuwane podpory. Wagon produkowany w latach 1999-2000 przez ZNTK Ostrów Wielkopolski i fabrykę w Gniewczynie. Z uwagi na brak systemu przewozów kombinowanych używany jest głównie do przewozu kontenerów. ![]() Rysunek techniczny wagonu Sdgmnss (434S) ![]()
Simms (425S)Czteroosiowy wagon z rozsuwanymi teleskopowo ścianami, przeznaczony do przewozu blach w kręgach lub ładunków wrażliwych na czynniki zewnętrzne. Rozsunięcie ścian bocznych daje dostęp do 2/3 długości ładunkowej. Wagon wyposażony jest w pięć siodeł do przewozu kręgów blachy, które w niektórych wersjach montowane były opcjonalnie. Konstrukcja opracowana została przez ZNTK Gniewczyna jako adaptacja wagonów platform typu 426Za, produkowana była od roku 1994.
![]() Rysunek techniczny wagonu Simms (425S) ![]()
Smms (426Za)Czteroosiowy wagon platforma przeznaczony do przewozu ładunków skupionych i pojazdów. Wyposażony w kłonice oraz odchylne burty czołowe. Wagony budowane przez fabrykę w Świdnicy w latach 1984-1989. W późniejszych latach część z nich przebudowana została na inne typy, powstała również wersja wyposażona w siodła do przewozu blachy w kręgach.
![]() Rysunek techniczny wagonu Smms (426Za) ![]()
Samms (622Za)Sześcioosiowy wagon platforma przeznaczony do przewozu ciężkich ładunków skupionych, pojazdów i dłużycy. Wyposażony w kłonice oraz odchylne burty czołowe. Konstrukcja opracowana w 1983 r. przez Konstal, produkowana w latach 1984-1987. ![]() Rysunek techniczny wagonu Samms (622Za) ![]()
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() (c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone. |