|
Urządzenia mechaniczneMechaniczne urządzenia srk są najstarszym sposobem zabezpieczenia ruchu kolejowego. Urządzenia zewnętrzne, takie jak zwrotnice i sygnalizatory kształtowe, nastawiane są w nich przy użyciu siły ludzkiej, a zależności realizowane są głównie na drodze mechanicznej. Urządzenia mechaniczne scentralizowane wciąż stanowią dużą część urządzeń eksploatowanych na PKP. Początkowo istniało wiele odmian urządzeń mechanicznych różniących się konstukcją, produkowanych przez różnych producentów (np. Fiebrandt, Lehmann), obecnie większość urządzeń to urządzenia typu znormalizowanego. Nowe urządzenia mechaniczne przestano budować na PKP na przełomie lat 70/80.Urządzenia mechaniczne podzielić można na urządzenia kluczowe, gdzie zwrotnice przekładane są dźwigniami w terenie i zamykane zamkami kluczowymi, oraz scentralizowane, z dźwigniami nastawczymi w nastawni, połączonymi z urządzeniami zewnętrznymi za pomocą pędni. Obie odmiany mają pewne wspólne elementy konstrukcyjne. Podstrony:
Elektromechaniczna blokada liniowa |
|||||||||||||||||||||||||
(c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone. |